top of page

Kaasfanaat aan het woord.

NAAM Maarten Westerink LEEFTIJD 43 jaar EIGENAAR FNZ Kaas OPLEIDING MBO Transport en Logistiek LEUKSTE AAN DIT VAK De enorme waardering van de klanten FAVORIETE KAAS Goudse Jong Belegen van FNZ en Ouwe Jongens


HOE IS HET BEDRIJF FNZ KAAS ONTSTAAN...

FNZ Kaas is het bedrijf van Maarten Westerink wat hij in 2018 heeft opgericht. De slogan van FNZ is: voor boeren door boeren. FNZ verkoopt kaas bij de boeren op het erf door heel Nederland. ‘Het ontstaan hiervan gaat veel verder terug in de tijd. Voordat ik mijn eigen onderneming had, werkte ik bij een bedrijf dat producten leverde aan melkveehouders. Dit ging om agrarische benodigdheden, eigenlijk alles wat een boer voor zijn werk nodig heeft. Maar daarbij werd er ook kaas verkocht voor eigen consumptie van de boer en zijn gezin. De verkoop van kaas is iets wat hier vroeger bij is ontstaan. De RMO (rijdende melk ontvangst) chauffeur kwam bij de boer de melk ophalen en had veel fabriekjes door heel het land waar de melk aan werd geleverd. De boeren waar de melk van werd opgehaald, wilden graag kaas eten van de fabriek waar met hun melk kaas was gemaakt. En zo nam de RMO chauffeur kaas gemaakt van eigen melk weer mee en bracht dit bij de boeren tijdens het ophalen van de melk. Later heeft Campina deze bezorgdienst voortgezet en ging met auto’s een route langs boeren om kaas te leveren. In de jaren ’80 of ’90 heeft de centrale aankoop FNZ (Federatie Nederlandse Zuivelbond) de bezorgdienst voortgezet. Naast de verkoop van kaas werd het assortiment steeds breder en werd de klantenkring ook steeds uitgebreider, ongeveer 3.000 klanten.’


DE STAP OM VOOR MIJZELF TE BEGINNEN...

‘Het bedrijf waar ik voorheen werkte, stopte met de verkoop van kaas bij de melkveehouders. Zij hebben het bedrijf opgeknipt en verkopen nog steeds producten aan melkveehouders, maar gingen zich focussen op bepaalde producten waardoor de verkoop van kaas weg viel. Ik was zelf salesmanager over de kaasverkoop, dus mijn functie viel daar ook weg. Het heeft bij mij altijd geborreld om iets voor mijzelf te beginnen en omdat ik zag hoe trouw de klanten waren die kaas afnamen, was dit voor mij de uitgelezen kans om dit verder op te zetten en een eigen bedrijf te beginnen. En zo is FNZ Kaas ontstaan. Een super spannende stap, want de vraag die bij mij wel speelde was; blijven alle klanten? Ik ging mij natuurlijk focussen op één product en kwam niet meer met allerlei producten bij de boer langs. De oud-directeur van mijn vorige baan heeft mij erg ondersteund en ik ben ook met dezelfde leverancier doorgegaan.’


PASSIE VOOR KAAS...

‘Ik ben niet in de kaas groot gebracht, maar mijn passie begon wel bij melkveehouders. Ik vond het mooi om te zien dat melkveehouders zo veel passie voor hun vak hebben. Als je ziet hoe ze dat doen en hoe creatief ze zijn om het vak te kunnen blijven beoefenen, dat vind ik heel bijzonder. En daaruit komt natuurlijk een prachtig product: de kaas! We leveren kaas gemaakt van de melk van Nederlandse koeien en ambachtelijk goed van kwaliteit. Dat is toch iets om trots op te zijn! Ik vind echt dat we trots mogen zijn op het Nederlandse product en onze boeren!’


DOELGROEP...

Er zijn natuurlijk venters in Nederland die plaats na plaats afrijden voor de verkoop van kaas, bij FNZ Kaas gaat dat net even iets anders. ‘Onze doelgroep is boeren en daarvoor rijden we door heel Nederland langs de erven van deze melkveehouders voor de verkoop van kaas. In ons geval is de boer de consument. We hebben vaste adressen en een grote groep trouwe klanten (ongeveer 2700 klanten). Met onze vaste routes komen we om de acht weken langs. We zijn daarin betrouwbaar en de klanten weten wat ze van ons kunnen verwachten. Er zijn hele families groot gebracht met onze kaas! Ons assortiment bestaat uit Goudse kazen van jong tot en met Extra Belegen en diverse soorten kruidenkaasjes. We verkopen vooral kaas voor op de boterham. We verkopen alles vacuüm verpakt waardoor het langer houdbaar blijft. Naast de verkoop van kaas verkopen we nog een aantal andere zuivelproducten zoals boter, koffiemelk, chocolademelk en fristi.’


MEDEWERKERS...

‘Ik heb drie medewerkers in dienst en zij rijden allemaal een eigen route door het land. We komen in bijna heel Nederland. Daarnaast hebben we ook een webshop waarop iedereen (ook als je geen boer bent) kaas kan bestellen. Hiervoor werken we samen met PostNL Food. Ook is er ook nog een distributeur die benodigdheden aan melkveehouders verkoopt en daarbij ook onze kaas verkoopt. De routeverkopers wonen allemaal rond het startpunt en hebben een eigen depot. Onze leverancier levert de kaas direct bij het depot aan. Ik zie mijn medewerkers één keer in de zes weken voor een overleg, maar we hebben wel dagelijks contact. Onze verkopers rijden enorme afstanden, de routeverkoper met een depot in Brabant komt bijvoorbeeld ook in Twente. In het Noorden van het land, in Friesland en Groningen, ligt het allemaal wat dichter bij elkaar. Eén routeverkoper heeft gemiddeld 600/700 klanten. Kenmerken voor onze verkopers is hun passie voor het boerenleven en kaas. Het is voor hun meer dan alleen maar kaas verkopen. Ze hebben een boerenachtergrond en weten wat er speelt op de boerderij. Ook dat maakt ons anders dan andere aanbieders! De routeverkopers zitten nu eigenlijk bijna zo goed als vol, een goed teken natuurlijk! Ze werken nu vier dagen in de week met dagen van gemiddeld 12 uur. Inmiddels zijn we verder uitgebreid en is er een nieuwe routeverkoper begonnen om nog meer klanten van onze (h)eerlijke kaas te voorzien! Via de website www.fnzkaas.nl kan je je als boer aanmelden voor een route.’


TOEKOMSTDROMEN...

Zijn er nog toekomstdromen? ‘Ik wil graag nog meer mensen bekend maken met onze geweldige kaas en het unieke concept. Mijn plan voor de komende twee jaar is om te groeien naar een verdubbeling van de klanten.

Recente blogposts

Alles weergeven
Kaasmeiden_Logo_WitRoze.png
bottom of page