Een interview met MARTIJN BOS, EIGENAAR BOSKA Food Tools, 45 JAAR OUD, OPLEIDING: Small Business LEUKSTE AAN MIJN VAK: Innovatie & alles zelf proeven 😃 FAVORIETE KAAS: Gorgonzola Dulce
Door: Lizzy van Greuningen
Bodegraven, het kloppend hart van kaas én alles wat met kaas te maken heeft. Voor ons, redactie van Vers van ’t mes, een thuiswedstrijd. We zijn bij BOSKA Food Tools, de foodtoolspecialist van de wereld. Nergens zo veel kaasgereedschappen, messen en planken als in deze showroom. Bedoelt voor in de keuken, maar ook prachtige apparaten voor de kaasspecialist om zijn vak te beoefenen. Gezellige beats komen je tegemoet wanneer je het bedrijf van Martijn Bos binnenkomt. En bij het zien van al deze prachtige materialen met hip design word je ronduit hebberig. Dat zal elke foodlover en stylist ons beamen. Er staat ons een heerlijke gevulde kaasfondue te wachten. Dit interview is nu al een feestje!
Martijn is de 4e generatie in het bekende familiebedrijf. Meer dan 125 jaar historie, dat is nog eens bijzonder. Het begon allemaal in 1896 als de voorvader van Martijn, Willem Bos, de Bodegraafse ijzersmederij over nam. Destijds maakte het bedrijf nog geen kaasgereedschap. Dat kwam pas later. Toen Willem in 1920 een ijzerwarenwinkel in de Kerkstraat in Bodegraven opende, was de Bodegraafse smederij gegroeid tot een bedrijf met een assortiment van kaas- en landbouwgereedschappen, bouwmaterialen, ijzerwaren en huishoudelijke artikelen. In de afgelopen 100 jaar is het bedrijf langzaam getransformeerd tot een bedrijf met focus op kaasgereedschap en (later) foodtools in de bredere zin van het woord.
Anno 2023 staat Martijn al ruim 20 jaar aan het roer van het succesvolle familiebedrijf. Martijn staat in de branche bekend om zijn ongekende enthousiasme en laat zich het beste omschrijven als een ambitieuze creatieveling. Het bedrijf van Bos is sinds 1896 behoorlijk veranderd met verkoop in meer dan 108 landen, 4 eigen buitenlandse kantoren, 60 werknemers en een eigen ontwerpafdeling en studio in huis. Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van een sociale werkplaats en twee fabrieken (hout en staal), die exclusief voor BOSKA werken. En het assortiment? Zo’n 750 producten voor de professional en ruim 250 consumentenproducten, waaronder naast de kaasgereedschappen ook Choco-, Pizza-, en Meat&Veggiewares.
‘Toen ik in 2002 het bedrijf over nam van mijn vader had hij net een paar jaar daarvoor zich helemaal toegelegd op kaasgereedschappen en verkocht dit binnen Nederland. Mensen kopen natuurlijk niet elk jaar een nieuwe kaasschaaf, maar op de wereldmarkt is genoeg potentieel te vinden. Ik wilde de wereld zien! Ik besloot de stap te wagen en tussen 2005 en 2009 openden we kantoren in Duitsland, Frankrijk, China en ook de USA.
Amerika, laten we het daar nu net over hebben!
Ik heb gestudeerd in Amerika en dat was het moment dat het land mijn hart al had gestolen. Wij doen in Nederland liever normaal, maar in Amerika kan het niet gek genoeg. Dat je een verhaal te vertellen hebt, dat vinden zij fantastisch! In Amerika kan alles, het is groots en meeslepend. En kaas.. kaas is in Amerika veel meer dan voeding. Het is entertainment!
Amerikanen kennen het plakje kaas op de boterham niet, ze eten kaas op feestjes. Ze staan open voor nieuwe dingen. Smelten van kaas, dat is pas sexy. Het moet ‘instagrammable’ food zijn, zoals een bomvolle Charcuttery boards met veel kaas, vlees en fruit.
Toen nieuwssite Insider Food in 2016 aan de gang ging met onze Partyclette hadden we binnen no-time 47 miljoen views en waren we binnen een dag volledig uitverkocht. Inmiddels is een kwart van onze omzet afkomstig van de Amerikaanse markt.
De toekomst van BOSKA?
‘Met eigenzinnige designs willen we de wereld blijven verrassen. We gaan bij BOSKA uitsluitend nog voor kwaliteit. Producten die lang mee gaan. Niet het makkelijkste businessmodel, toch gaan we nu nog een stap verder. Met onze B-Corp certificering kiezen we voor duurzaamheid als route naar de toekomst. Zodat we eraan bijdragen dat we de wereld weer een stukje beter maken.
B-Corp Certificering, kun je hier wat over uitleggen?
‘Ja daar zijn we super trots op! Het betekent dat we de hoogst mogelijke standaarden op het gebied van sociale en duurzaamheidsprestaties hebben behaald. En dat wij hier transparant over zijn en onze verantwoordelijkheid nemen. Het betekent ook dat we heel veel inzicht hebben verkregen en tonen in hetgeen je doet en welke belasting je hiermee levert op het milieu.
Concreet houdt dit in dat we willen dat al onze producten in de toekomst (nu 49% van ons assortiment) levenslange garantie krijgen. Niet meer kiezen voor snel en goedkoop produceren vanuit de handelsgedachte, maar enkel kiezen voor kwaliteit.
Een onderdeel van het levenslange gebruik van onze producten betekent ook dat we terug zijn gegaan naar tijdloos design. Dat wil zeggen dat materialen als steen, hout en staal samen met de kleuren zwart en wit altijd de basis zijn. Uiteindelijk streven we na dat we geen kunststof meer gebruiken, ook niet meer in de verpakkingen.
We willen bij BOSKA een bijdrage doen om de wereld weer een stukje groener en koeler maken. Met onze bijdrage aan Justdiggit zorgen we ervoor dat 2000 ton CO² wordt vastgehouden in vergroende gebieden in Singida in Tanzania. Dit staat gelijk aan onze jaarlijkse CO² emissies. Hier zijn we super trots op.
Achter elke succesvolle man schuilt…
‘Absoluut, mijn vrouw is mijn grote drijfveer in deze stap. Marcelien is voormalig topzeilster, burgemeester van de Noordzee en bovendien Chef d’ Emission van het NOC*NSF. In deze rol zet de vrouw van Martijn zich in voor duurzaamheid tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs en voor de sportwereld in het algemeen. Zij is bovengemiddeld veel bezig met voeding en de ontwikkelingen in de wereld. Zij maakte dat ik overtuigd werd om deze stap te maken’.
The right tool makes food cool!
Dit jaar werken we in de uitgaves van de Vers van ’t mes samen BOSKA Foodtools. De tools die in de receptfotografie worden gebruikt zijn te verkrijgen via www.boska.com
Comments